Zachodniopomorskie Warsztaty Chóralne „Pamiętajmy o historii Polski” to kolejna edycja projektu skierowanego do chórów, zespołów wokalnych i indywidualnych chórzystów, których pasją jest kształtowanie swoich talentów i rozwijanie zainteresowań. Patrząc na chóralistykę polską – widać braki w umiejętnościach tj. technika wokalna, umiejętność zachowania się na scenie, czy dobór repertuaru. Dyrygenci mają możliwość douczania się na różnych poziomach kształcenia, ale chóry już takich szans nie mają. Ważne jest więc, aby zespoły amatorskie z dużych i małych miast miały możliwość spotkania się z autorytetami w dziedzinie chóralistyki, dzięki czemu praca nad rozwojem grupy będzie efektywniejsza. Warsztaty to stworzenie możliwości pogłębienia wiedzy nt. pracy w chórze i śpiewu pod okiem specjalistów. Uczestnikami projektu będą chóry i zespoły wokalne z województwa, ale także z Polski. Tego typu warsztaty to nie tylko praca nad indywidualnym brzmieniem chóru, ale również współpraca w międzypokoleniowym zespole nad wspólnym repertuarem, ponieważ celem spotkania będzie koncert finałowy. Partnerem Warsztatów jest Regionalne Centrum Kultury im. Z. Herberta w Kołobrzegu.
W tym roku zajęcia prowadzić będą:
Sławomira Raczyńska ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w dwóch specjalnościach: Dyrygentura Chóralna w klasie dyrygowania prof. dra hab. Marka Gandeckiego oraz Obój Barokowy w klasie mgra Marka Niewiedziała. Jest laureatką II nagrody XII Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych (2008).
Od 2010 r. jest dyrygentem chóru Canticum Novum działającym przy I LO w Poznaniu oraz pedagogiem i dyrygentem Chóru Kameralnego Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego. W tym samym roku założyła Zespół Wokalny Minimus, w którym pełni funkcję kierownika artystycznego. Z prowadzonymi zespołami prowadzi aktywną działalność koncertową, a także odnosi sukcesy w ogólnopolskich konkursach chóralnych.
Dodatkową formą aktywności Sławomiry Raczyńskiej jest instrumentalistyka. Grając na oboju barokowym, nieustannie pogłębia swoją wiedzę dotyczącą historycznego wykonawstwa muzyki dawnej. Jako muzyk instrumentalista miała zaszczyt współpracować z takimi dyrygentami jak Philippe Herreweghe, Paul Esswood, Paul McCreesh, Władysław Kłosiewicz, Ryszard Zimak, Marcin Sompoliński oraz z zespołami: Wrocławską Orkiestrą Barokową, Zespołem Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej, Polską Orkiestrą XVIII wieku. Od 2012 r. jest również członkiem zespołu instrumentów dawnych Nostravaganza.
dr hab. IWONA WIŚNIEWSKA-SALAMON – Absolwentka Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu gdzie w 1990r. uzyskała tytułu magistra sztuki. W latach 1990-1992 kontynuowała naukę na Podyplomowym Studium Emisji Głosu, a w okresie 1994-1996 na Podyplomowym Studium Chórmistrzowskim w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 1991r. stworzyła Chór Kameralny Akademii Rolniczej (od 2009r. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie), który prowadzi do dziś. Zespół wielokrotnie był laureatem polskich i międzynarodowych konkursów i festiwali chóralnych. W 2004r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej a w 2011r. doktora habilitowanego sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 2007 – 2010 pełniła funkcję koordynatora regionalnego Ogólnopolskiego Programu „Śpiewająca Polska” obejmującego działalność chórów szkolnych województwa zachodniopomorskiego. Odznaczona Brązowym Medalem „Gloria Artis” za zasługi dla kultury polskiej, Srebrnym Medalem „Za zasługi w służbie Państwa”, Medalem Uniwersytetu Szczecińskiego „SIS QUI ES – Pro Publico Bono” oraz srebrną odznaką „Gryfa Pomorskiego” przyznawaną przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Ejszyszkach na Litwie Festiwalu Pasyjnego w Szczecinie oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Tak brzmi Nowe Warpno” . W 2013 roku została wytypowana przez Urząd Miejski w Szczecinie wraz z zespołem do realizacji programu „Szczecin_z całego serca polecam AMBASADOR”.
dr Aleksandra Janus – Dyrygent, chórmistrz, pedagog. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w specjalności dyrygentura chóralna oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzostwa i Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 2019 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych na tejże uczelni. Jest współzałożycielem i dyrygentem chóru mieszanego „Camerata Musicale”, który działa przy Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie. Od 2015 roku prowadzi również chór dziecięcy Szkoły Podstawowej nr 9 w Wejherowie. Z prowadzonymi zespołami bierze aktywny udział w życiu kulturalnym miasta Wejherowa, koncertuje w kraju i za granicą, odnosi sukcesy w konkursach i festiwalach chóralnych zdobywając prestiżowe nagrody i wyróżnienia (kilkanaście złotych pasm, dwie nagrody Grand Prix, nagrody specjalne za interpretację kompozycji chóralnych). Uhonorowana nagrodami dla najlepszego dyrygenta podczas festiwali chóralnych w 2013 i 2018 r. na Kaszubskim Festiwalu Muzyki Chóralnej i Regionalnej w Żukowie, w 2014 r. IX na Ogólnopolskim Konkursie Kolęd i Pastorałek w Chełmnie, w 2015 r. na II Ogólnopolskim Festiwalu Wielkanocnej Pieśni Chóralnej w Sopocie. Dwukrotnie odznaczona Nagrodą Prezydenta Miasta Wejherowa za zasługi na rzecz krzewienia kultury w mieście oraz Nagrodą Remusa przyznawaną przez Zarząd Powiatu Wejherowskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury. Jako specjalista w zakresie muzyki wokalnej, chóralnej oraz kaszubskiej wielokrotnie zapraszana do prac jurorskich konkursów muzycznych. Jest inicjatorką i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Chóralnego 50+, który organizowany jest od 2016 roku w Wejherowie


podróżuje i zdobywa nagrody na konkursach chóralnych takich jak Tokio International Choir
Competiton, Busan Choir Competition & Festival, International Choir Festiwal Ochrid.
Dominik Franczuk – Student Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie fortepianu prof. Marii Murawskiej i dr Pawła Wakarecego. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku sześciu lat w klasie fortepianu Anny Gajewskiej, w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia im. Prof. Marka Jasińskiego w Szczecinie. Po sześciu latach kontynuował naukę w klasie fortepianu Pawła Gorczyńskiego, w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Feliksa Nowowiejskiego w Szczecinie.
Współpracował z wieloma wybitnymi profesorami, na kursach i lekcjach mistrzowskich w kraju i za jego granicami- m.in. z prof. T. Ungarem, prof. J. Godziszewskim, prof. M. Szczepańskim, prof. A. Górecką, prof. J. Marcinkowską, prof. A. Artykiewiczem, prof. V. Balzanim, prof. A. Malling.
Laureat konkursów pianistycznych ogólnopolskich, jak i międzynarodowych w Szczecinie, Białymstoku, Koninie, Mediolanie i Sztokholmie. W roku 2015 został uhonorowany Stypendium Artystycznym Prezydenta Miasta Szczecin.
Chóry biorące udział w warsztatach:
Regionalny Zespół Ludowy KARNIEWIACY z Karniewa
Chór Liturgiczny Parafii NMP Wspomożenia Wiernych w Zalesiu Dolnym, Piaseczno
Chór Kameralny ZUT w Szczecinie
Chór Zespołu Pieśni i Tańca SOLCZANIE z Solecznik /Litwa/
członkowie chórów kołobrzeskich