W Międzynarodowych Warsztatach Chóralnych – Calella 2017 wzięły udział zarówno chóry jak i indywidualni uczestnicy. Były zespoły z Polski oraz zaprzyjaźnione podczas współpracy w ramach programu Erasmus + chór Vox Populi z Islandii i ART-gentum Vocal Ensemble z Hiszpanii.
Poczytać, pooglądać i co nieco posłuchać można pod linkami poniżej:
O uczestnictwie chóru z Gorlic napisano nawet w gazecie, zapraszamy do lektury:
Filmy:
Montserrat https://www.facebook.com/voxpopuliiceland/videos/10155478370849323/
Sagrada Familia https://www.facebook.com/zhasiuk/videos/1352131734883895/
Calella https://www.facebook.com/voxpopuliiceland/videos/10155478354039323/
Calella https://www.facebook.com/voxpopuliiceland/videos/10155478348369323/
Paweł Osuchowski o warsztatach:
Serce mi każe śpiewać Panu swemu,a sercu język posłuszny pełnemu…Po wielu lata znajomości z prof. Iwoną Wiśniewską-Salamon przyjąłem po raz pierwszy z wielką radością zaproszenie do udziału w prowadzeniu Warsztatów Chóralnych w katalońskiej Calelli. Spodziewałem się potu i łez w trudzie chóralnej pracy. Tymczasem Warsztaty okazały się czymś więcej, dużo więcej. Były niezwykłym i głębokim spotkaniem zwykłych, a niezwykłych ludzi, chórmistrzów, chórzystów i ich bliskich z całego kraju. Niepowtarzalna aura miejsca i programu wspaniałych atrakcji, które uzupełniały muzyczny program Warsztatów pozostanie w mojej pamięci na zawsze. Była to dla mnie wyjątkowa okazja aby z bliska zobaczyć źródła wiary w cudownym Loudes, źródła nadziei w benedyktyńskim Montserrat, źródła piękna w olimpijskiej Barcelonie i przede wszystkim źródła muzycznych więzi, które tam, na miejscu w Calelli połączyły nas Wszystkich.Król Dawid ma racje – aby śpiewać trzeba wsłuchać się we własne serce. Stąd też, z serca dziękuję Pani Profesor za możliwość udziału w tym niezwykłym chóralnym spotkaniu, dziękuję Wam Wszystkim, których spotkałem i pokochałem w Calelli. Do zobaczenia na muzycznym szlaku:)Paweł Osuchowskidziękuję jeszcze raz Iwa:)
Kilka słów od uczestników:
Wyliczyłam sobie, że właśnie powinna Pani wrócić z wojaży i chcąc odnaleźć numer Pani komórki – znalazłam adres internetowy! Stąd ten mail. Pani Iwono. Przede wszystkim chcę powiedzieć Pani, że w pełni zgadzam się ze słowami p. Pawła Osuchowskiego, który w imieniu nas wszystkich nie tylko dziękował Pani za całość (w sumie morderczej) pracy włożonej w organizację tak wielkiego i różnorodnego przedsięwzięcia jakim były Warsztaty Chóralne. Dostrzegł ogrom energii włożonej przez Panią zarówno w różnych aspektach dotyczących samych Warsztatów, jak i wszelkich imprez towarzyszących, mających na celu jeszcze bardziej uatrakcyjnić ten projekt. Tak wiec liczne wycieczki oprowadzane przez Panią, które Pani w całości „wzięła na siebie” w sensie znalezienia najatrakcyjniejszych miejsc, których żadne z nas samo nie mogłoby znaleźć, jak również Pani rola przewodnika w wyprawach z kolejnymi grupami i w każdych (gorących) warunkach. Jeszcze znalazła Pani dość sił, żeby proponować, a często i organizować wieczorne rozrywki. Ja dodatkowo mam powód do wdzięczności, bo umożliwiła mi Pani poznanie tak cudownych i utalentowanych dyrygentów-pasjonatów jak Paweł Osuchowski, Jerzy Rachubiński czy, pełna temperamentu, Lusia. Nigdy nie spotkałam kogoś kto w taki radosny sposób interpretowałby tzw. muzykę poważną jak robił to pan Paweł (o jego stosunku do rodziny i Miśka nie wspomnę). Co do pana Jerzego, to jego heroizm i determinacja wobec jeszcze nie do końca opanowanej choroby – mogą być przykładem dla wszystkich. A przy tym – jaka kultura! Mam nadzieję, że uda mu się przynajmniej w znacznym stopniu powrócić do pełni zdrowia. Miałam też możność poznania przemiłych i uczynnych „dziewczyn” z Collegium Majus ( Irena Krystyna, Basia?- żona Francuza, Bożena) i tyle innych, które pomagały mi , nowicjuszowi, odnaleźć się na przyzwoitym poziomie naszego altu Możność śpiewania w takim towarzystwie już była dla mnie znacząca , a jeszcze magia Sagrada Familia – tego się nie zapomina. Dla mnie wielkie znaczenie także miała ogromna serdeczność z jaką spotkałam się ze strony pań z Gubina, państwa Hasiuków czy tylu innych osób. Pani Iwono. Jest Pani wielka i oby tak długo jeszcze! Dziękuję Pani raz jeszcze za to wszystko, życzę dużo zdrowia, sukcesów i wiele wigoru na przyszłość – Nina Pacholska
ps. A może to nie nasz ostatni wyjazd? NP.
Szanowna, droga Pani Iwono Choć minęły już dwa tygodnie od powrotu z przepięknej „wyprawy” do Hiszpanii i wielu wspaniałych miejsc po drodze, to nie mogę ani na moment oderwać się od wspomnień. Za to wszystko, co mnie spotkało (a spotkało wszystko co najlepsze) pragnę Pani jeszcze raz bardzo serdecznie podziękować. Za wszechstronną opiekę, atmosferę przez cały pobyt, ciepło, wiedzę, dzielenie się życiowymi mądrościami i radami, możliwość spotkania wspaniałych, równie świetnych nauczycieli. Takich ludzi jak Pani, Pani Iwono pamięta się i wspomina do końca życia. Jest Pani po prostu – dziełem sztuki. Mam nadzieję, że może jeszcze kiedyś się spotkamy. Przesyłam serdeczności Pani Mamie- Krystynie (cudowna kobieta) oraz córce ( cudowny narybek). ” Czapki z głów” Dziękuję i pozdrawiam. Anna Michalak – Koszalin.
Międzynarodowe Warsztaty Chóralne – 3-14 lipca 2017
W tym roku warsztaty w hiszpańskiej Calelli poprowadzą:
Lucia Bèrešowà urodziła się w Poprade (Słowacja), aktualnie mieszka w Barcelonie. Jako dyrygent zadebiutowala w wieku 14 lat, prowadząc Chór Effatha w Szuniawie. Ukończyła Wychowanie Muzyczne i Biologię na Uniwersytecie Preszowskim oraz Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Studia doktoranckie w dyscyplinie dyrygentura odbyła w Akademii Muzycznej w Krakowie. Brała udział w licznych kursach dyrygenckich w Hiszpanii, Francji, na Węgrzech i Słowacji.
Jest dyrygentem chórów mieszanych: Cor Polifónic Sagrada Família de Barcelona, Singfonia, Unió Coral Centre i Energia de Roca de Valles, Orfeó Joventut Terrassenca, Cor de Creu Roja de Barcelona, Tremolo Vocal Ensemble, Cor Alegre, Cor Pandamia de la Universitat de Barcelona; żeńskiego chóru Cor Alleluia de Tarragona oraz orkiestry Orchestra Tremolo.
Jest współzałożycielem i jednym z pięciu dyrygentów międzynarodowego zespołu REVOICE International Vocal Ensemble, z którym koncertuje w wielu miastach Europy – Brukseli, Berlinie, Mediolanie (EXPO 2015), Pecs, Graz, Barcelonie, Nowim Sadzie. REVOICE International Ensemble jest również chórem ambasadorskim EUROPA CANTAT.
Lucia Bérešová współpracuje z Chórem Kameralnym Mińskiego Towarzystwa Muzycznego w Mińsku Mazowieckim. Ze swoimi chórami wykonuje muzykę świecką i religijną, a cappella, a także utwory wokalno-instrumentalne, takie jak „Msza Góralska” T. Maklakiewicza, „Msza C-dur, KV 258” W. A. Mozarta, „Gloria D-dur, RV 585” A.Vivaldiego, „Requiem d-moll, op. 48l” G. Faure, „Czarodziejski Flet, KV 620” W.A. Mozarta.
Paweł Osuchowski jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza. Swą wiedzę i umiejętności doskonalił pod kierunkiem Helmutha Rillinga, uczestnicząc w projektach koncertowych oraz kursach mistrzowskich jako stypendysta Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie. Występował przed międzynarodową publicznością na koncertach i festiwalach w Czechach, Francji, Holandii, Islandii, Niemczach, Ukrainie i Włoszech. Założył i prowadził w latach 1993-2000 Uniwersytecką Orkiestrę Barokową Consortium Iagellonicum działającą przy Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Artysta zajmuje się także animacją i organizacją wydarzeń artystycznych, koncertów i festiwali, powołał do życia między innymi: Dni Bachowskie w Krakowie, Europa bez Granic – Muzyka bez Granic Kraków 2000, Szczeciński Festiwal Muzyki Dawnej, Na gotyckim szlaku – Muzyka w zabytkach Pomorza Zachodniego. Od 2002 roku jest kierownikiem artystycznym Chóru Collegium Maiorum ZUT w Szczecinie. Od 2008 roku pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Fundacji Akademia Muzyki Dawnej realizując działalność artystyczną i edukacyjną z zespołami Szczecin Vocal Project, Consortium Sedinum oraz Orkiestrą Famd.pl. Nagrał szereg albumów CD z muzyką polską oraz otrzymał nominację do nagrody Fryderyk za nagranie kompozycji Johanna Sebastiana Bacha. W 2017 roku otrzymał stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego obejmujące prace badawcze nad twórczością operową Józefa Elsnera.
Iwona Wiśniewska-Salamon jest absolwentką Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu gdzie w 1990r. uzyskała tytułu magistra sztuki. W latach 1990-1992 kontynuowała naukę na Podyplomowym Studium Emisji Głosu, a w okresie 1994-1996 na Podyplomowym Studium Chórmistrzowskim w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W 1991r. stworzyła Chór Kameralny Akademii Rolniczej (od 2009r. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie), który prowadzi do dziś. Zespół wielokrotnie był laureatem polskich i międzynarodowych konkursów i festiwali chóralnych. Od 2003r. pełni rolę konsultanta wokalnego pracującego z aktorami Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie. W latach 2003-2013 wielokrotnie organizowała i zdobywała środki finansowe m.in.: w ramach programu „Młodzież” na organizację Międzynarodowych Warsztatów Chóralnych odbywających się na terenie Polski, Niemiec, Litwy, Łotwy i Danii. W 2004r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej a w 2011r. doktora habilitowanego sztuki muzycznej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. W latach 2007 – 2010 pełniła funkcję koordynatora regionalnego Ogólnopolskiego Programu „Śpiewająca Polska” obejmującego działalność chórów szkolnych województwa zachodniopomorskiego. Odznaczona Brązowym Medalem „Gloria Artis” za zasługi dla kultury polskiej, Srebrnym Medalem „Za zasługi w służbie Państwa”, Medalem Uniwersytetu Szczecińskiego „SIS QUI ES – Pro Publico Bono” oraz srebrną odznaką „Gryfa Pomorskiego” przyznawaną przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej w Ejszyszkach na Litwie Festiwalu Pasyjnego w Szczecinie oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Tak brzmi Nowe Warpno” . W 2013 roku została wytypowana przez Urząd Miejski w Szczecinie wraz z zespołem do realizacji programu „Szczecin_z całego serca polecam AMBASADOR”
Jerzy Rachubiński jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie dyrygowania prof. Tadeusza Błaszczyka. Ukończył także Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jest adiunktem na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Muzycznej łódzkiej Akademii.
Działalność dyrygenta chóralnego rozpoczął Chórze Żeńskim Stowarzyszenia Śpiewaczego „Echo”. Jako kierownik artystyczny i dyrygent pracuje z Chórem Mieszanym Stowarzyszenia Śpiewaczego „Harmonia” (od 1991 roku) i Akademickim Chórem Politechniki Łódzkiej (od 1993 roku). W grudniu 2001 roku założył Łódzki Chór Kameralny prezentujący tematyczne programy koncertowe. Ze swoimi zespołami wykonuje muzykę świecką i sakralną różnych epok i stylów, w tym także muzykę rozrywkową, jazz, musical. W latach 2000 – 2004 był nauczycielem chóru w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi. W latach 1990 – 2003 był chórzystą Chóru Mieszanego Filharmonii Łódzkiej.
Koncertował we Włoszech, Niemczech, Austrii, Czechach, Norwegii, Anglii, Holandii, Francji, Ukrainie, Szkocji, Portugalii. Z konkursów chóralnych w Rumi, Rzeszowie, Łodzi, Litomyślu, Riva del Garda, Grado, Limburgu, Pradze, Sligo, Freamunde przywiózł wiele cennych nagród.
W 2006 roku poprowadził łódzkie i warszawskie prawykonanie Oratorium Liverpoolskiego Paula McCartneya i Carla Davisa z udziałem Orkiestry Fachhochschule Ulm, Akademickiego Chóru Politechniki Lubelskiej, Akademickiego Chóru Politechniki Łódzkiej, Warszawskiego Chóru Chłopięcego i Męskiego przy Akademii Muzycznej w Warszawie i solistów Teatru Wielkiego w Łodzi.
W 2008 roku z okazji jubileuszu 40-lecia Akademickiego Chóru Politechniki Łódzkiej poprowadził łódzkie prawykonanie „Magnificatu” Johna Ruttera.
Jerzy Rachubiński należy do rady artystycznej oddziału łódzkiego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr organizującego m.in. Łódzki Festiwal Chóralny „Cantio Lodziensis”.